O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Inwestycje hydrotechniczne na Odrze

01.04.2023
Inwestycje hydrotechniczne na Odrze
Rada Kapitanów z radością przyjmuje informacje o wszelkich inwestycjach mających na celu poprawę drożności Odrzańskiej Drogi Wodnej na rzece Odrze. Żegluga Śródlądowa jest szansą na rozwój pod warunkiem przeprowadzania nowych inwestycji i dbania o istniejące śródlądowe drogi wodne.


Rada Kapitanów zwraca uwagę na wymagania techniczne przy budowie ostróg. Ostrogi są niezwykle ważne dla prawidłowego mechanizmu hydrologicznego w korycie rzeki. Powinny być prawidłowo wykonane, a zatem nie usypywane z kamieni lecz na całej długości brukowane. Daje to komfort eksploatacyjny na wiele lat. W przeciwnym razie usypane z kamienia ostrogi porosną zielskiem a ich korzenie będą rozsadzały konstrukcję ostrogi. Ponadto stwarza to kolejne negatywne warunki dla zjawisk lodowych. Woda między kamieniami może zamarzać i rozsadzać ostrogę. Spowoduje to konieczność kolejnych napraw, co pociąga dodatkowe koszta. Na zamieszczonych ilustracjach widać dokładnie jak realizowane są ostrogi regulacyjne w Niemczech - w tym na Odrze granicznej (zdjęcie poniżej).



Administracja wodna zapomina, że obowiązkiem jest budowanie polderów, czyli zbiorników na wody wezbraniowe, ale równoległe do koryta rzeki. Ma to zasadnicze znaczenie w poprawieniu retencji korytowej rzeki. Rada Kapitanów stoi na straży ochrony środowiska.

Rada Kapitanów zwraca się z ponownym apelem do Ministerstwa Infrastruktury o nadanie IV klasy dla ODW. Umożliwi to pozyskanie środków z UE przy ścisłej współpracy krajów zainteresowanych rozwojem śródlądowych dróg wodnych. Nadzieją dla przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce jest dokument pt: ,,Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym” (AGN) z dnia 19 stycznia 1996 r.

Dokument ten pod agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych w Artykule 1 stanowi: ,,Umawiające się strony przyjmują postanowienia niniejszego Porozumienia jako skoordynowany plan rozwijania i budowy sieci śródlądowych dróg wodnych, którego realizację zamierzają podjąć w ramach swoich stosownych programów”. Ustawa o ratyfikacji AGN przez Polskę weszła w życie 15 lutego 2017. Do dnia dzisiejszego nie wykorzystano w pełni możliwości jakie daje podpisanie ratyfikacji. Należy tą szansę wykorzystać. Jest to dokument międzynarodowy i umożliwia zrealizowanie wielu projektów na Odrze i innych rzekach. Warto współpracować w dziedzinie rozwoju i utrzymania śródlądowych dróg wodnych. W pojedynkę trudno będzie zrealizować działania wymagające nakładu odpowiednich środków.

Rada Kapitanów wielokrotnie sygnalizowała niewłaściwe podejście administracji wodnej do zjawisk lodowych pojawiających się na rzece. Administracja wodna nie stosuje działań prewencyjnych, czyli zapobieganiu powstawania zatorów lodowych a dopuszcza do maksymalnego, niebezpiecznego działania lodu na rzece. Wnioski: Administracja wodna nie chce zapobiegać, woli usuwać skutki całkowitej pokrywy lodowej czy zatorów lodowych. Ponadto administracja wodna przez swoją opieszałość dopuściła się do wycofania rządu Republiki Czeskiej z idei budowy kanału D-O-L. Rząd Polski winien jak najszybciej zadziałać, aby tą niekorzystną dla Europy sytuację odwrócić.

Rada Kapitanów i środowisko żeglugowe walczyło o utrzymanie placówki oświatowej pt.,, Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej ul. Brucknera 10 we Wrocławiu”, jednak decyzją władz miasta Wrocław szkoła została zlikwidowana a w tym miejscu osadzono przeniesione z pl. Grunwaldzkiego XIV Licem Ogólnokształcącego we Wrocławiu. Warto zaznaczyć, że placówka ZSŻŚ we Wrocławiu została w całości wybudowana i utrzymywana z pieniędzy resortowych żeglugi śródlądowej. Obecne zastępcze rozwiązanie w postaci powoływania innych placówek edukacyjnych w obszarze żeglugi śródlądowej stanowi swoistą iluzję.

Za zarząd
kpt. ż.ś Czesław Szarek - prezes zarządu
Marcin Utzig v-ce prezes

Unia Izb Odry i Łaby przeciwna wstrzymaniu inwestycji na Odrze granicznej

- Unia Izb Łaby/Odry opowiada się za realizacją porozumienia w sprawie modernizacji Odry granicznej i zwiększonego wykorzystania żeglugi śródlądowej jako ważnego działania rozwojowego zgodnego z celami Europejskiego Zielonego Ładu. Gospodarka wodna musi się rozwijać, stąd też prowadzone inwestycje poiwnny dalej mieć miejsce, niezależnie od opinii politycznych zarówno po stronie polskiej jak i niemieckiej – mówi Hanna Mojsiuk, Prezydent Unii Izb Odry i Łaby. Stanowisko instytucji to odpowiedź na działania polityczne ugrupowania Zieloni w Niemczech oraz na ostatnią decyzję Naczelnego Sądu Administracyjnego w Polsce.

FRAGMENTY STANOWISKA UNII IZB ODRY I ŁABY:

Transport Śródlądowy alternatywą dla transportu drogowego

W przeszłości Odra miała duże znaczenie dla transportu towarowego i tak będzie również w przyszłości. Ważne dla tego regionu rzeki to Łaba, Odra i Wisła. Zarówno Niemcy jak i Polska postanowiły uczynić transport towarowy bardziej przyjaznym dla środowiska. Można to osiągnąć w szczególności poprzez dokonanie zmian w udziałach przewoźników (Modal-Mix). Środkiem transportu o najniższej emisji CO2 jest statek śródlądowy - w związku z tym logiczne jest wspieranie wykorzystania transportu śródlądowego poprzez poprawę infrastruktury. Takie rozwiązania są wspierane przez przedsiębiorstwa - również w celu zmniejszenia własnego śladu CO2. Zarówno transport drogowy, jak i kolejowy znajdują się już na granicy swoich możliwości, co pokazują roczne wskaźniki wzrostu ruchu pojazdów ciężarowych na transgranicznych autostradach A4, A11 i A12.

Odra pełni tu ważną funkcję, ponieważ ma duże znaczenie zarówno dla ruchu na trasie wschód-zachód (przez Berlin), jak i dla ruchu na trasie północ-południe (połączenie z zapleczem portowym). Dzięki wydajnej podnośni statków w Niederfinow oraz, miejmy nadzieję w niedalekiej przyszłości, nowej śluzie w Fürstenwalde, będą istniały dwie drogi wodne o podstawowym znaczeniu dla żeglugi towarowej i połączenia regionu Odry z zachodnioeuropejską siecią dróg wodnych i kanałów oraz tamtejszymi portami. Porty, między innymi Szczecin/Świnoujście, Schwedt/Oder, Eberswalde, Eisenhüttenstadt lub Wrocław, potrzebują Odry do transportu towarów, które muszą dotrzeć do portów lub z nich wyjść. Znaczenie transportów kontenerowych drogą wodną wzrasta, co uwzględnia rozwój barek o płytkim zanurzeniu.

Ochrona środowiska naturalnego i ochrona przeciwpowodziowa

W oparciu o Europejską Ramową Dyrektywę Wodną (RDW) istnieją wysokie wymagania dotyczące ochrony przyrody w zbiornikach wodnych, zwłaszcza w rzekach. Dla państw położonych nad Odrą jest rzeczą oczywistą, że wymogi te są również spełniane. Polska przekazała obszerne informacje na temat swoich planów przed podjęciem działań budowlanych na Odrze - renowacji i budowy nowych ostróg rzecznych. Zbadano również wpływ działań budowlanych na środowisko. Niemieccy eksperci z Federalnego Instytutu Budownictwa Wodnego w Karlsruhe badali również intensywnie oddziaływanie wspólnej koncepcji regulacji przepływu rzeki. Po latach badań i koordynacji wyniki zostały określone w polsko-niemieckim porozumieniu o modernizacji Odry granicznej w 2015 roku. Uzgodnione tam środki służą w szczególności ochronie regionu odrzańskiego przed powodzią i muszą być realizowane szybko i na obu brzegach Odry, tak aby zapewnić ochronę zarówno mieszkańcom oraz przedsiębiorstwom. Od ponad 200 lat z powodzeniem realizowane są działania na rzecz regulacji rzeki Odry, które mają na celu zharmonizowanie ochrony przeciwpowodziowej, żeglugi i przyrody. Obejmuje to również niezawodne wykorzystanie lodołamaczy w celu zapobiegania zimowym powodziom.

Katastrofa ekologiczna na Odrze

Całkowicie niezależnie od tego miała miejsce katastrofa ekologiczna polegająca na masowym wymieraniu ryb w Odrze w 2022 roku. Spowodowana ona została nadmiernym zasoleniem i powstaniem toksycznego glonu. Takiej katastrofie należy zapobiec w przyszłości. Z punktu widzenia KEO, Międzynarodowa Komisja Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem (MKOO) jest skutecznym organem działającym ponad granicami. W tym przypadku konieczne jest odpowiednie dopasowanie istniejących planów działań oraz planów alarmowych, jak również ich realizacja oraz ćwiczenie wspólnego reagowania. Realizacja planów modernizacji Odry może mieć tu pozytywny wkład - poprzez podniesienie poziomu wody przy niskim stanie wody przeciwdziała się silnemu ociepleniu Odry.

Pod pismem podpisała się Prezydent Unii Izb Odry i Łaby Hanna Mojsiuk oraz członkowie prezydium.

rel (Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie)

Udostępnij

Apis 01.04.2023 1,756 0 komentarzy

0 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

Partnerzy

zegluga

Cesni

Zaloguj
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.
Zapomniałeś/aś hasła?
Aktualnie online
Gości online 2
Użytkowników online 0

Łącznie użytkowników: 47
Najnowszy użytkownik: maxxx1988