Statut Rady Kapitanów
Spis rozdziałów jest jednocześnie zbiorem linków do odnośnych treści - proszę kliknąć aby wybrać.
Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych "Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej", zwane dalej Stowarzyszeniem, posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855, ze zm.) oraz niniejszego Statutu.
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
Terenem działania Stowarzyszenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Siedzibą Stowarzyszenia jest Kędzierzyn - Koźle.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym osobom bądź przedsiębiorcom.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci.
Stowarzyszenie może przyznawać odznaczenia zarówno swoim członkom, jak i osobom nie stowarzyszonym
Powrót do spisu rozdziałów
Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego w Polsce poprzez odtworzenie i rozwój sieci dróg wodnych oraz żeglugi śródlądowej jako najbardziej ekologicznej i równoprawnej w stosunku do innych formy transportu. W szczególności:
- Wspieranie wszelkich inicjatyw do takiego rozwoju się przyczyniających
- Wspieranie międzynarodowego partnerstwa na rzecz żeglugi śródlądowej, wnikającego z dokumentów Unii Europejskiej i ONZ ? w szczególności dotyczących rozwoju dróg wodnych.
- prowadzenie badań, ekspertyz i prognoz w zakresie stanu dróg wodnych, hydrotechnicznej zabudowy regulacyjnej, infrastruktury żeglugowej oraz gospodarki wodnej na ciekach i akwenach będących drogami wodnymi,
- tworzenie i wdrażanie strategii, programów, planów i projektów w dziedzinie żeglugi śródlądowej i turystyki wodnej,
- współdziałanie przy opracowaniu i realizacji programów mających na celu zabezpieczenie zarówno przed powodzią jak i suszą hydrologiczną,
- ustanawiania funduszy, nagród i stypendiów oraz dysponowanie nimi zgodnie z celami statutowymi,
- organizowanie szkoleń, kursów, sympozjów, konferencji, forów związanych ze statutową działalnością Stowarzyszenia,
- współpracę z administracją samorządową i rządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami naukowymi i gospodarczymi działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia w kraju i za granicą,
- prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej, szkoleniowo-edukacyjnej i doradczej w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia,
- współpracę i monitorowanie wszelkich działań związanych z gospodarowaniem wodami powierzchniowymi - w szczególności działań dotyczących cieków i akwenów będących drogami wodnymi,
- inne działania zgodne z celami Stowarzyszenia.
Dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie może wspierać działalność innych podmiotów, prowadzących działalność zbieżną z celami Stowarzyszenia w kraju i za granicą.
Powrót do spisu rozdziałów
Członkami Stowarzyszenia mogą być zarówno osoby fizyczne jak i prawne.
- Członkami Stowarzyszenia mogą być
- członkowie zwyczajni,
- członkowie wspierający.
- Stowarzyszenie może posiadać członków honorowych
- Członkami zwyczajnymi, wspierającymi i honorowymi Stowarzyszenia mogą być również cudzoziemcy, niezależnie od miejsca ich zamieszkania (siedziby).
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych oraz posiadająca praktyczną wiedzę z dziedziny żeglugi śródlądowej udokumentowaną posiadaniem patentu kapitana żeglugi śródlądowej.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub organizacyjną i która działa przez swojego przedstawiciela.
- Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne, które mają szczególne zasługi dla propagowania celów Stowarzyszenia.
Nowych członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie rekomendacji dwóch członków Stowarzyszenia.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- udziału w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia,
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- zgłaszania opinii i wniosków do władz Stowarzyszenia,
- zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwał Zarządu Stowarzyszenia o odmowie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia i o ustaniu członkostwa.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- czynnego udziału w pracach Stowarzyszenia
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- propagowania działalności Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek na rzecz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający posiada prawa określone w § 15 ust.1, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek wspierający ma prawo brania udziału - z głosem doradczym – w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków, jak również do zgłaszania kandydatur członków władz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 15 ust. 2.
Członek honorowy ma prawa członka wspierającego, nie jest natomiast obciążony żadnymi obowiązkami.
- Ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu następuje wskutek:
- pisemnej rezygnacji z członkostwa złożonej pisemnie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
- śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych albo utraty praw publicznych,
- likwidacji bądź ogłoszenia upadłości członka będącego osobą prawną,
- wykluczenia.
- Wykluczenie członka następuje w przypadku:
- nieusprawiedliwionego zalegania z zapłatą składek przez okres dłuższy niż 3 miesiące,
- postępowania sprzecznego ze Statutem i uchwałami organów Stowarzyszenia,
- postępowania, które dyskwalifikuje daną osobę jako członka Stowarzyszenia lub godzi w jego dobre imię,
- działania na szkodę Stowarzyszenia,
- uzasadnionego wniosku co najmniej 10 członków Stowarzyszenia, z przyczyn określonych w pkt. 2 – 4
- O wykluczeniu decyduje Zarząd w formie uchwały. Przed podjęciem uchwały Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnień na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu. O treści uchwały Zarząd niezwłocznie zawiadamia pisemnie zainteresowanego.
- Ustanie członkostwa z przyczyn określonych w ust. 1 pkt 1 – 3 stwierdza Zarząd w formie uchwały, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Od uchwał Zarządu, o których mowa w ust. 3 i 4 przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 1 miesiąca licząc od dnia pisemnego zawiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
- Do osób, którym odmówiono przyjęcia w poczet członków stosuje się odpowiednio ust. 5.
- Wysokość składki członkowskiej jest ustalana przez Walne Zebranie Członków oraz może być zmieniana uchwałą Walnego Zebrania Członków, bez konieczności zmiany Statutu
- Regulamin opłacania składek członkowskich ustala Zarząd Stowarzyszenia.
Powrót do spisu rozdziałów
Władze Stowarzyszenia
1. Postanowienia ogólne
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
§ 21
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków mają prawo brać udział:
- z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym - członkowie wspierający i honorowi.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na dwa tygodnie przed terminem zebrania.
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Walne Zebranie Członków otwiera Prezes Zarządu bądź jego Zastępca.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje Przewodniczący Zgromadzenia wybierany w głosowaniu jawnym.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków ma charakter sprawozdawczy.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest raz w roku, w terminie do 31 marca każdego roku.
W uzasadnionych przypadkach Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może zostać zwołane przez:
- Zarząd,
- Komisję Rewizyjną, jeśli Zarząd nie zwoła Zgromadzenia w ciągu dwóch tygodni od otrzymania zadania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
- grupę członków Stowarzyszenia w liczbie co najmniej 1/3, jeśli Zarząd nie zwoła Zgromadzenia w ciągu dwóch tygodni od otrzymania żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
- § 22 Statutu stosuje się odpowiednio.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Na żądanie chociażby jednego z członków Stowarzyszenia, Walne Zebranie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
- Zmiana Statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności połowy członków Stowarzyszenia w pierwszym terminie głosowania. W drugim terminie głosowania wymóg obecności ponad połowy członków nie obowiązuje.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy w szczególności:
- uchwalanie Statutu i jego zmian,
- uchwalanie programów organizacyjnej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
- wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie, po zapoznaniu się z wnioskami Komisji Rewizyjnej, absolutorium członkom Zarządu,
- uchwalanie Regulaminu wynagradzania członków Zarządu,
- uchwalanie regulaminów działania Walnego Zebrania i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- nadawanie członkostwa honorowego,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabywania praw i zaciągania zobowiązań majątkowych o wartości przekraczającej kwotę 100.000 zł (słownie: sto tysięcy złotych 00/100),
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku w razie rozwiązania.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i Rady Programowej, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 3 do 5 członków, którego kadencja trwa 3 lata. Wybór i odwołanie członków Zarządu odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania. W przypadku rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Zarządu w trakcie kadencji, skład osobowy jest uzupełniany w drodze przeprowadzenia wyborów.
- Zasady działania Zarządu ustala Regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 4 razy w roku.
Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie Prezesa i Wiceprezesa Zarządu.
- Do reprezentacji Stowarzyszenia, ważności oświadczeń woli składanych przez Stowarzyszenie, oraz odbierania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
- Współdziałanie dwóch członków Zarządu wymagane jest również w zakresie nabywania praw i zaciągania zobowiązań majątkowych.
Do zakresu działania Zarządu należą wszelkie sprawy nie zastrzeżone do kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia, a w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabywania praw i zaciągania zobowiązań o wartości nie przekraczającej kwoty 100.000 zł (słownie: sto tysięcy zł),
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania w poczet członków Stowarzyszenia i ustania członkostwa,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- Uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Na wniosek jednego z członków Zarządu, uchwały są podejmowane w głosowaniu tajnym.
- W razie nie uzyskania większości głosów, głos Prezesa Zarządu jest głosem rozstrzygającym.
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością, odrębnym od organu zarządzającego Stowarzyszenia i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków, której kadencja trwa 4 lata. Wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania. W przypadku rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, skład osobowy jest uzupełniany w drodze przeprowadzenia wyborów.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- uszczegółowienie i wykonanie postawień Regulaminu wynagradzania członków Zarządu,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
- prawo zwołania Zwyczajnego Zebrania Członków, jeżeli Zarząd nie zwoła go w czasie przewidzianym w niniejszym Statucie,
- prawo zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, ilekroć jego zwołanie uzna za wskazane, a Zarząd nie zwoła Zgromadzenia w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia odpowiedniego żądania przez Komisje Rewizyjną,
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium członkom Zarządu Stowarzyszenia,
- coroczne składanie sprawozdań ze swej działalności na Zwyczajnym Walnym Zebraniu Członków.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.
- Na podstawie wniosku jednego z członków, Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
Powrót do spisu rozdziałów
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- wpływy ze składek członkowskich,
- darowizny, zapisy i spadki,
- dochody ze zbiorek publicznych,
- dotacje od organów państwowych i samorządowych oraz innych jednostek, zarówno w kraju, jak i za granicą, według obowiązujących w tym zakresie przepisów,
- wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia,
- dochody z majątku Stowarzyszenia,
- inne wpływy
Powrót do spisu rozdziałów
Walne Zebranie Członków podejmuje uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
Powrót do spisu rozdziałów