Aktualności

Sesja PLATINA 3 odbyła się online we wtorek 19 października 2021.

Sesja PLATINA 3 odbyła się online we wtorek 19 października 2021.Przemówienia i prezentacje odbywały się w gmachu Komisji Reńskiej (CCNR) w Strasburgu i było prowadzone przez przewodniczący Komisji pana Bruna Georgea.

Sesje w Strasburgu skoncentrowały się na trzech głównych tematach:
- finansowaniu żeglugi oraz finansowaniu przejścia europejskiej floty żeglugi śródlądowej na nowe źródła energii,
- tworzeniu dokładnych baz danych dotyczących floty europejskiej w celu wsparcia przyszłej polityki UE; oraz
- ekonomicznych barierach dla zmian modelu transportu modalnego.


Sesja gościła przedstawicieli unijnych wysokiego szczebla, takich jak przedstawiciel vice-prezydenta Unii Europejskiej Fransa Timmermansa pana Daniela Mesa czy przedstawicielki Komisji Europejskiej panie Sarę Dexler i Anikę Kroon. Wystąpili także specjaliści ds. śródlądowego transportu wodnego (IWT - Inland Water Transport - transport żeglugą śródlądową ) z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Parlamentu Europejskiego i środowiska biznesowego branży żeglugi śródlądowej.

To jednodniowe wydarzenie było również wyjątkową okazją do wymiany pomysłów i dowiedzenia się więcej na temat najnowszych osiągnięć i nadchodzących wyzwań dla żeglugi śródlądowej w Europie.

Podstawą do dyskusji było opublikowanie w lecie tego roku planu działania NAIADES III, a także badania CCNR w sprawie przejścia na energie zmierzająca w kierunku zerowej emisji w sektorze żeglugi śródlądowej.

Z polskich delegatów były tylko dwie osoby; pani Dorota Dybkowska-Stefek z Biura ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście oraz przedstawiciel Rady Kapitanów, kpt. Krzysztof Kaczorowski. Oto jego skrócona relacja:


Hugues van Honacker z Komisji Europejskiej powiedział, że "... w niedalekiej przyszłości, KE planowała wprowadzić w życie w europejskiej żegludze śródlądowej nowe "zielone" paliwa takie jak wodór czy prąd, ale cały plan jest odroczony ze względu na brak infrastruktury do składowania i dystrybucji tych źródeł energii.".

Daniel Mes, przedstawiciel vice-prezydenta UE Fransa Timmermansa, przedstawił założenia programu "Zielonego Ładu" i potwierdził, że "... KE pracuje nad poprawkami i w grudniu tego roku opublikuje nowa wersje Planu, który również odniesie się do śródlądowych dróg wodnych."

Thomas Royal, przedstawiciel Francji przy CCNR przybliżył wszystkim swoja prezentacje pt. "Transformacja energetyczna na statkach śródlądowych i infrastrukturze z celem emisji zerowej. Instrumenty finansowe."

W ostatniej części sesji Annika Kroon z KE przedstawiła harmonogram wdrażania europejskiego programu "Zielonego Ładu".

Do roku 2050;

· przewozy koleją w UE mają wzrosnąć o 50%
· przewozy śródlądowe (IWT ) maja wzrosnąć o 50%

Do roku 2030;

· przewozy koleją w UE mają wzrosnąć o 50%
· przewozy śródlądowe (IWT ) maja wzrosnąć o 25%
· TEN-T Network - 85% planu ma być zakończony

W roku 2022:

· Połączona Dyrektywa Transportowa
· Rozporządzenie o korytarzach kolejowych
· Dyrektywa o wagach i wymiarach
· "Count Emission EU" - nowa inicjatywa

W roku 2021 początek programów:

· Fit55
· TEN-T
· NAIDES III

Od 2021 do 2025:

· wprowadzenie systemu eFTI (Electronic Freight and Transport Information ) na terenie UE (system ten odnosi się tylko do lądunków )

Sesja została zakończona o 17;30 podziękowaniem CCNR złożonemu na ręce przewodniczącego Bruno Georgea, który odchodzi na emeryturę.

Jestem bardzo zdziwiony, że przy tak dużej ilości urzędów, ministerstw i innych organizacjach związanych z polską gospodarką wodną NIKT nie wziął udziału w tej sesji. Trzeba pamiętać, że tak jak my traktujemy UE tak ona nas będzie traktować i to odnosi się też do przyszłości dróg wodnych i żeglugi śródlądowej.
Apis 22.10.2021 1,004 0 komentarzy Drukuj

Udostępnij


0 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies