Aktualności
- Strona główna
- Aktualności
- Uchwała w sprawie mostu budowanego nad ODW
Uchwała w sprawie mostu budowanego nad ODW
Mając na uwadze przyszłość Międzynarodowej Drogi Wodnej E30 Stowarzyszenie Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej wyraża zdecydowany sprzeciw dla przyjętego do realizacji prześwitu pionowego mostu drogowego przez Odrzańską Drogę Wodną (dalej ODW) w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 Zabór-Bojadła. Jednocześnie wnioskujemy o przyjęcie parametru prześwitu 7,00 m od lustra wody przy Wielkiej Wodzie Żeglownej (dalej WWŻ) 350 cm na wodowskazie Cigacice dla projektowanego mostu
Uchwała Nr 1/2019 r
Zarządu Stowarzyszenia Na Rzecz Rowoju Żeglugi Śródlądowej i dróg wodnych
Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Mając na uwadze przyszłość Międzynarodowej Drogi Wodnej E30 Stowarzyszenie Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej wyraża zdecydowany sprzeciw dla przyjętego do realizacji prześwitu pionowego mostu drogowego przez Odrzańską Drogę Wodną (dalej ODW) w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 Zabór-Bojadła. Jednocześnie wnioskujemy o przyjęcie parametru prześwitu 7,00 m od lustra wody przy Wielkiej Wodzie Żeglownej (dalej WWŻ) 350 cm na wodowskazie Cigacice dla projektowanego mostu w związku:
- z ratyfikowaną w styczniu 2017r przez Prezydenta RP Umową Międzynarodową AGN - https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/prezydent-podpisal-ustawe-o-ratyfikacji-konwencji-agn
- założeniami do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 - https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/rzad-zaakceptowal-plan-strategii-rozwoju-srodladowych-drog-wodnych-w-polsce
- z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002r w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz.U. 2002 nr 77 poz. 695 § 7.3) - http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20020770695/O/D20020695.pdf
- posiadanymi przez Radę Kapitanów badaniami ODW - https://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=56
Uzasadnienie
Przyjęte przez inwestora warunki bazowe prześwitu pionowego 5,25 m w projektowanym moście w odniesieniu do dzisiaj jeszcze obowiązującego wskaźnika WWŻ 470 cm na odcinku ODW Nowa Sól-Cigacice nie uwzględniają postulowanej od wielu lat przez Radę Kapitanów konieczności weryfikacji wskaźników WWŻ na ODW, które w zdecydowany sposób wpływają na bezpieczeństwo uprawiania żeglugi.
Przywołany powyżej parametr WWŻ 470 cm dla wymienionego odcinka obowiązuje w oparciu o będący własnością IMGW wodowskaz Cigacice w kilometrze 470,7 ODW. Ten parametr obowiązuje od 1947 roku i nie był nigdy weryfikowany pomimo, że diametralnie zmienił się rodzaj floty rzecznej. Nie ma juz holowników, ciągnących barki bez napędu. Obecnie w znakomitej większości stosowane są zestawy pchane. Mają one większą długość i ładowność oraz inne właściwości nautyczne, związane z ich dużą bezwładnością, co przy wyższych stanach wody jest istotnym elementem bezpieczeństwa żeglugi.
Postulowana od wieloleci przez Radę Kapitanów weryfikacja wskaźników WWŻ dla ODW jest podyktowana koniecznością zwiększenia bezpieczeństwa uprawiania żeglugi. Obniżenie poziomów wodowskazowych dla ustalania wskaźników WWŻ wpłynie na urealnienie rzeczywistych prześwitów w mostach i innych instalacjach krzyżujących się z drogą wodną.
Działanie to powinno być zastosowane także na odcinku ODW Nowa Sól-Cigacice. Przyjęcie poziomu wodowskazowego 350 cm (jako nowy WWŻ) zmieni założenia projektowe rzeczonej przeprawy mostowej a prześwit pionowy przyszłej konstrukcji powinien - zgodnie z cytowanymi dokumentami - wynosić 7,0 m. Jak można łatwo wyliczyć różnica między stanem proponowanym przez Radę a stanem projektowanym to ok. 0,5 m.
Zarząd Rady Kapitanów na wniosek Stowarzyszenia Przyjaciół Gminy Zabór wziął udział w konsultacjach społecznych, które odbyły się dnia 7 listopada br. w Gminie Zabór, woj. lubuskie w sprawie budowy mostu przez rzekę Odrę wraz z budową przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 i uznał, że przedstawione na spotkaniu stanowiska Wojewody Lubuskiego, Urzędu Marszałkowskiego, Gminy Zabór, Zarządu Dróg Wojewódzkich i mieszkańców gmin, przez które przebiega planowana inwestycja - wymagają interwencji Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej w sprawie parametrów projektowanego mostu, co czynimy niniejszą Uchwałą Zarządu.
Przyjęcie wskaźnika WWŻ 350 cm na wodowskazie w Cigacicach skutkuje w bezpośredni sposób na podwyższenie rzędnej projektowanego przęsła o ok. 0,5 m w stosunku do przyjmowanych przez inwestora parametrów a Odrzańska Droga Wodna i gospodarka polska uzyskuje maksymalny parametr klasyfikacyjny dla międzynarodowej drogi wodnej tj. prześwit pionowy 7,0 m, umożliwiający transport kontenerów w trzech warstwach na pokładzie statków rzecznych.
Za Zarząd:
Prezes Zarządu Stowarzyszenia
"Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej"
kpt. żegl. śródl. Czesław Szarek
zdjęcie: Most S4 w Cigacicach
Zarządu Stowarzyszenia Na Rzecz Rowoju Żeglugi Śródlądowej i dróg wodnych
Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Mając na uwadze przyszłość Międzynarodowej Drogi Wodnej E30 Stowarzyszenie Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej wyraża zdecydowany sprzeciw dla przyjętego do realizacji prześwitu pionowego mostu drogowego przez Odrzańską Drogę Wodną (dalej ODW) w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 Zabór-Bojadła. Jednocześnie wnioskujemy o przyjęcie parametru prześwitu 7,00 m od lustra wody przy Wielkiej Wodzie Żeglownej (dalej WWŻ) 350 cm na wodowskazie Cigacice dla projektowanego mostu w związku:
- z ratyfikowaną w styczniu 2017r przez Prezydenta RP Umową Międzynarodową AGN - https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/prezydent-podpisal-ustawe-o-ratyfikacji-konwencji-agn
- założeniami do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 - https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/rzad-zaakceptowal-plan-strategii-rozwoju-srodladowych-drog-wodnych-w-polsce
- z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002r w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz.U. 2002 nr 77 poz. 695 § 7.3) - http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20020770695/O/D20020695.pdf
- posiadanymi przez Radę Kapitanów badaniami ODW - https://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=56
Przyjęte przez inwestora warunki bazowe prześwitu pionowego 5,25 m w projektowanym moście w odniesieniu do dzisiaj jeszcze obowiązującego wskaźnika WWŻ 470 cm na odcinku ODW Nowa Sól-Cigacice nie uwzględniają postulowanej od wielu lat przez Radę Kapitanów konieczności weryfikacji wskaźników WWŻ na ODW, które w zdecydowany sposób wpływają na bezpieczeństwo uprawiania żeglugi.
Przywołany powyżej parametr WWŻ 470 cm dla wymienionego odcinka obowiązuje w oparciu o będący własnością IMGW wodowskaz Cigacice w kilometrze 470,7 ODW. Ten parametr obowiązuje od 1947 roku i nie był nigdy weryfikowany pomimo, że diametralnie zmienił się rodzaj floty rzecznej. Nie ma juz holowników, ciągnących barki bez napędu. Obecnie w znakomitej większości stosowane są zestawy pchane. Mają one większą długość i ładowność oraz inne właściwości nautyczne, związane z ich dużą bezwładnością, co przy wyższych stanach wody jest istotnym elementem bezpieczeństwa żeglugi.
Postulowana od wieloleci przez Radę Kapitanów weryfikacja wskaźników WWŻ dla ODW jest podyktowana koniecznością zwiększenia bezpieczeństwa uprawiania żeglugi. Obniżenie poziomów wodowskazowych dla ustalania wskaźników WWŻ wpłynie na urealnienie rzeczywistych prześwitów w mostach i innych instalacjach krzyżujących się z drogą wodną.
Działanie to powinno być zastosowane także na odcinku ODW Nowa Sól-Cigacice. Przyjęcie poziomu wodowskazowego 350 cm (jako nowy WWŻ) zmieni założenia projektowe rzeczonej przeprawy mostowej a prześwit pionowy przyszłej konstrukcji powinien - zgodnie z cytowanymi dokumentami - wynosić 7,0 m. Jak można łatwo wyliczyć różnica między stanem proponowanym przez Radę a stanem projektowanym to ok. 0,5 m.
Zarząd Rady Kapitanów na wniosek Stowarzyszenia Przyjaciół Gminy Zabór wziął udział w konsultacjach społecznych, które odbyły się dnia 7 listopada br. w Gminie Zabór, woj. lubuskie w sprawie budowy mostu przez rzekę Odrę wraz z budową przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 i uznał, że przedstawione na spotkaniu stanowiska Wojewody Lubuskiego, Urzędu Marszałkowskiego, Gminy Zabór, Zarządu Dróg Wojewódzkich i mieszkańców gmin, przez które przebiega planowana inwestycja - wymagają interwencji Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej w sprawie parametrów projektowanego mostu, co czynimy niniejszą Uchwałą Zarządu.
Przyjęcie wskaźnika WWŻ 350 cm na wodowskazie w Cigacicach skutkuje w bezpośredni sposób na podwyższenie rzędnej projektowanego przęsła o ok. 0,5 m w stosunku do przyjmowanych przez inwestora parametrów a Odrzańska Droga Wodna i gospodarka polska uzyskuje maksymalny parametr klasyfikacyjny dla międzynarodowej drogi wodnej tj. prześwit pionowy 7,0 m, umożliwiający transport kontenerów w trzech warstwach na pokładzie statków rzecznych.
Za Zarząd:
Prezes Zarządu Stowarzyszenia
"Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej"
kpt. żegl. śródl. Czesław Szarek
zdjęcie: Most S4 w Cigacicach
Udostępnij
1 komentarzy
- Hydrotechnik Wyklenty- 03.12.2019 13:57
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies