Artykuły

"Bezwładność senna" w bezpieczeństwie żeglugi

Dobra praktyka żeglarska mówi, że przed zmianą wachty dobrze jest byċ w sterówce na około 10 minut przed czasem. Pozwala to by zorientowaċ siȩ w sytuacji nawigacyjnej czy przyzwyczaiċ wzrok do panujących warunków. Jak wynika z poniższego raportu amerykanńkiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) dobrze jest też upewniċ siȩ, że nie mamy do czynienia z fenomenem „bezwładności sennej”.


NTSB niedawno opublikowała raport z dochodzenia, w którym szczegółowo opisano wypadek z 22 marca 2021 r. między zestawem pchanym prowadzonym przez pchacz „Ava Claire” i wrotami nr 3 śluzy „Leland Bowman”, zlokalizowanej przy mili 163 WHL (na zachód od śluzy „Harvey”) na Gulf Intracoastal Waterway (GIWW) w pobliżu Intracoastal City w Luizjanie.



22 marca 2021 r. o godzinie 0522 czasu lokalnego pchacz „Ava Claire” z czteroosobową załogą płynął w kierunku zachodnim drogą wodną Gulf Intracoastal Waterway w pobliżu miasta Intracoastal w stanie Luizjana, pchając dwie w pełni załadowane barki zbiornikowe. Po wejściu do śluzy „Leland Bowman” na milę 163W dziób barki uderzył w zamkniętą bramę śluzy, uszkadzając i unieruchamiając bramę. Nie było doniesień o zanieczyszczeniach ani obrażeniach jednak uszkodzenie bramy śluzy oszacowano na 2,5 miliona dolarów.


Prawdopodobną przyczyną kontaktu zestawu z bramą śluzy „Leland Bowman” była decyzja kapitana pchacza, aby przejąć wachtę od sternika i podjąć próbę wejścia do śluzy natychmiast po przebudzeniu, podczas gdy prawdopodobnie był osłabiony przez „bezwładność senną”.

Załoga pchacza „Ava Claire” pracowała w systemie całodobowym wacht 6 na 6 godzin. Wachta kapitana trwała od 6:00 do południa i 18:00. do północy. Według NTSB rano w dniu wypadku kapitan obudził się między 5:00 a 5:15 i udał się do sterówki, aby wcześnie rozpocząć wachtę. Kiedy to zrobił, zestaw zbliżał się do śluzy „Leland Bowman”. Instrukcja operacyjna armatora zabraniała zmiany wachty podczas „operacji krytycznych statku”, czyli manewrȯw pod mostami, w śluzach czy w portach. Sternik, który schodził z wachty, zaproponował, że wprowadzi zestaw do śluzy, ale kapitan odmówił i przejął wachte około pięć minut przed wejściem do śluzy.

Według raportu „bezwładność senna” jest definiowana jako „tymczasowe uczucie wycieńczenia odczuwane natychmiast po przebudzeniu” i może wpływać na „wydajność operatora, czujność i podejmowanie decyzji przez 30 minut lub dłużej po przebudzeniu”.

NTSB zawarł w swoim raporcie zalecenie by członkowie załȯg mieli czas co najmniej 30 minut lub więcej po przebudzeniu przed pȯjściem na wachtȩ.

„Marynarze powinni mieċ wystarczający czas na pełne wybudzenie z ‘bezwładności sennej’ przed zmianą wachty i wykonaniem krytycznych obowiązków” – podsumowano w raporcie.

opracował kpt. Kris Kaczorowski na podstawie raportu NTSB z USA.


Udostępnij:

Apis 02.10.2022 183 wyświetleń 0 komentarzy Drukuj



0 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies