W Niemczech ekologiczny transport uwolniony z opłatDrukuj

W Niemczech ekologiczny transport uwolniony z opłatPobór opłat za korzystanie z dróg wodnych w Niemczech jest już historią: Komisja Budżetowa niemieckiego Bundestagu postanowiła wczoraj całkowicie znieść te opłaty. Dotyczy to wszystkich rzek i kanałów na terytorium federalnym, za wyjątkiem Kanału Kilońskiego i Mozeli. Żegluga śródlądowa i jej klienci uzyskują w ten sposób oszczędności rzędu 45 milionów euro rocznie, ogłosił Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (Federacja Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej). Dzięki swobodnemu korzystaniu z dróg wodnych zwiększa się atrakcyjność żeglugi dla gospodarki i przemysłu. W ten sposób położono kamień węgielny pod przekładanie ruchu towarowego na przyjazną środowisku żeglugę śródlądową.

Powstało "Porozumienie Bezpieczne Rzeki"Drukuj

Powstało "Porozumienie Bezpieczne Rzeki"26 października 2018 w Warszawie zostało powołane do życia Porozumienie Bezpieczne Rzeki. Porozumienie podpisały organizacje społeczne i ludzie, dla których ważny jest zrównoważony rozwój rzek, retencja wody, rozwój dróg wodnych w Polsce, czystość rzek, ich brzegów i wody. Są środowiska które od dłuższego czasu bezustannie atakują wszelkie działania związane z drogami wodnymi. Przedstawiają je jednostronnie a nawet niezgodnie ze stanem faktycznym i wiedzą naukową. Potrzebna jest współpraca ludzi, którzy przeciwstawią się tym atakom, by przekazać społeczeństwu prawdziwe informacje na temat działań związanych z rzekami i wesprzeć prace na ich rzecz.

I Kongres Żeglugi Śródlądowej Opole, 19 - 20 września 2018 r.Drukuj

I Kongres Żeglugi Śródlądowej Opole, 19 - 20 września 2018 r. Zapraszam do udziału w I Kongresie Żeglugi Śródlądowej w Opolu "W kierunku połączenia z siecią TEN-T". Wydarzenie będzie okazją do pogłębionej dyskusji na temat stanu polskich śródlądowych dróg wodnych oraz wykorzystania ich potencjału w celu rozwoju gospodarczego kraju. Ponadto będą Państwo mogli zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi planowanych inwestycji oraz posłuchać przedstawicieli sektora biznesu działającego w sektorze transportu wodnego śródlądowego.

Rzeki tylko dla turystyki i rekreacji?Drukuj

Rzeki tylko dla turystyki i rekreacji?Czy najbardziej ekologiczny ze wszystkich transport, jakim jest żegluga śródlądowa, może napotykać na opór środowisk ekologicznych, które czynią wszystko, aby przypadkiem się u nas nie rozwinął? Jest to możliwe właśnie w Polsce, gdzie niektóre środowiska ekologiczne cieszy wręcz informacja, że Unia Europejska zablokowała nam fundusze m.in. na przywrócenie dawnej świetności Odrzańskiej Drodze Wodnej. Według Koalicji Ratujmy Rzeki rozwój masowej żeglugi towarowej na rzekach Polski jest nieracjonalny z powodów ekonomicznych i ekologicznych. Koalicjanci są zgodni, że inwestowanie miliardów złotych środków budżetowych i wspólnotowych na nieefektywną ekonomicznie i szkodliwą środowiskowo budowę śródlądowych dróg wodnych jest nieuzasadnione.

Powstanie 20 stopni wodnych na OdrzeDrukuj

Powstanie 20 stopni wodnych na OdrzeNa Odrze ma powstać około 20 stopni wodnych w ramach modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. To duża zmiana w dotychczasowej koncepcji, ponieważ zostaje zmniejszona wysokość piętrzenia każdego z nich. Do tej pory wszystkie dokumenty, które były przygotowywane dotyczyły mniejszej ilości stopni.

- Dziś zaprezentowane rozwiązanie zmierza w tym kierunku, aby obniżać wysokości piętrzenia, zwiększać ilość piętrzeń, ale z drugiej też strony ustalać na tyle bezpieczną wysoką wodę żeglowną, aby nie trzeba było przebudowywać całej infrastruktury drogowo-kolejowej - powiedział Gróbarczyk.

Samorządowcy z Zagłębia Miedziowego stawiają na OdręDrukuj

Samorządowcy z Zagłębia Miedziowego stawiają na OdręPrzedstawiciele samorządów Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego są zgodni: społeczności lokalne powinny korzystać z nadodrzańskiego położenia. Przywrócenie żeglowności Odrze powinno przyczynić się do rozwoju gospodarczego i turystycznego tego regionu.

4 kwietnia w Ścinawie odbył się Konwent Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Miast Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Tematem wiodącym Konwentu było przywrócenie pełnej żeglowności drugiej co do długości rzeki w Polsce oraz szanse i kierunki rozwoju samorządów leżących wzdłuż jej biegu w obszarze rozwoju gospodarczego, turystycznego oraz społecznego.