rada kapitanow
Nawigacja
Kanały RSS
RSS News
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia

Wspieramy

tzs

Rok po "Rejsie Prawdy"
Rok po "Rejsie Prawdy"Rok temu - 24.09.2014 ok. godz 11.00 - załadowana dwiema warstwami kontenerów barka typu BP-500 pchana przez pchacz Dommil-3 wyruszyła ze Szczecina w górę Odry w "Rejs Prawdy". Jego zasadniczym celem było udowodnienie, że żaden z mostów przewieszonych nad rzeką nie ogranicza możliwości transportowania kontenerów Odrzańską Drogą Wodną. Dodatkowo przeprowadzono podczas rejsu badanie echosondą głębokości farwateru, co w odniesieniu do określanej za pomocą GPS pozycji wykonanego pomiaru pozwoliło na naniesienie siatki pomiarów na mapę.

Rejs stanowił zasadniczy przełom w postrzeganiu Odrzańskiej Drogi Wodnej jako trasy transportowej przez ludzi spoza środowiska żeglugowego. Pomimo prób dyskredytowania jego znaczenia i podważania uzyskanych wyników zarówno przez Krajowy i Regionalny (szczeciński) Zarząd Gospodarki Wodnej jak i przez przedstawiciela największego odrzańskiego armatora (OTL) - rejs odbił się szerokim echem także poza granicami Polski - głównie w Czechach. Przedstawiciele tego kraju licznie wzięli udział w wyprawie, delegując do udziału m.in. reprezentację starosty regionu Ostrava oraz byłego europosła.

Nasze media - poza krótką wzmianką w Teleexpresie (za sprawą regionalnego ośrodka w Gorzowie Wlkp.) oraz relacji w regionalnych gazetach (najwięcej w prasie opolskiej z racji portu docelowego) pominęły ten rejs całkowitym milczeniem. W internecie na różnych portalach związanych z gospodarką i transportem pojawiły się mniej lub bardziej obszerne artykuły - często pełne przekłamań i przekręceń znaczeń (np. to, że wieźliśmy dwa (!) kontenery jeden na drugim zamiast kilkunastu kontenerów w dwóch warstwach itp.), że nie wzbudziły takiego zainteresowania, na jakie bezsprzecznie rejs zasługiwał. Jeśli dodać do tego fakt, że deklarujące pierwotnie swój wkład finansowy lub choćby tylko patronat osoby i instytucje wycofały w ostatniej chwili swoje poparcie - mamy pełny obraz niechęci władz centralnych i lokalnych do żeglugi śródlądowej i inicjatyw mogących ją ożywić i propagować.

Nie zdziwiło nas wycofanie się Urzędu Marszałka Zachodniopomorskiego z partycypowania w kosztach rejsu i sprawowania patronatu. Przecież szefem Platformy Obywatelskiej w tym województwie jest do dziś ówczesny wiceminister odpowiedzialny za mizerię dróg wodnych i gospodarki wodnej - Stanisław Gawłowski, któremu Rejs Prawdy psuł misternie utkaną propagandę Projektu Prawa Wodnego, rugującego de facto żeglugę z polskich rzek. Posłanka PO, która wzięła udział w Rejsie na jego małym odcinku też zapewne nasłuchała się wyrzutów od swoich partyjnych bossów... Zabiegaliśmy również o patronat honorowy Prezydenta Komorowskiego, ale bezskutecznie.

Zainteresowanie i wsparcie okazały za to koła naukowe - głównie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, dystrybutorzy sprzętu pomiarowego, dla których była to okazja do zdobycia praktyki w pomiarach i promocja firmy oraz samorządowcy i biznesmeni z Republiki Czeskiej.

Wyniki rejsu referowaliśmy na posiedzeniu połączonych, sejmowych zespołów: Przyjaciół Odry i ds Połączenia Odra-Dunaj. To tam głównie deprecjonowano jego znaczenie i wyniki pomiarów, co można stwierdzić śledząc relację video. Referowaliśmy wyniki Rejsu Prawdy także na Konferencji Transport 2014 w Ostrawie, ale tam wszyscy słuchali nas z uwagą i zrozumieniem dla znaczenia rejsu.

Czescy partnerzy Rady Kapitanów zgłosili niedawno chęć zorganizowania drugiego Rejsu Prawdy, który miałby udowodnić możliwość i celowość transportowania towarów z Czech do portu morskiego w Szczecinie/Świnoujściu. Sam łądunek byłby podjęty w Koźlu ale rejs zacząłby się w Raciborzu aby udowodnić, że przedstawiona na Forum Odrzańskim 2015 w Chałupkach idea wydłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do granicy z Czechami i dalej przez Ostrawę do Mosnowa (multimodalny węzeł logistyczny nad Odrą powyżej Ostrawy) jest jak najbardziej możliwa do realizacji i celowa z punktu widzenia rozwoju regionalnego po obu stronach granicy.

kpt. Andrzej Podgórski
rzecznik Rady Kapitanów
foto: kpt. Janusz Fąfara, autor
oraz archiwum Rady Kapitanów
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Apis | Alhenag | Aerografia | Wierzbnik | TZS | Poczet | PHP-Fusion PL | Żegluga