Artykuły
Wszystkie artykuły
Ostatnia aktualizacja 04.01.2011
Międzyregionalna Agencja Dorzecza Odry
Pierwsza inicjatywa po 1989 r. Tak dla przypomnienia. Fragment artykułu z Zeszytów Odrzańskich 1999 r. Tam w wersji z przypisami.
Rzeki piękne czy... potrzebne
Pan Adrian Frugalski – dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w Rzeczpospolitej z 12 października 2007 s. B5 zadał pytanie: Dlaczego Polacy całkowicie zapomnieli o swoich rzekach ? Autor przedstawił złożoną sytuację transportu rzecznego w Polsce. Poddaje w wątpliwość możliwość rozwoju tego rodzaju transportu w kraju.
Ekologia i polityka: Rozsądek potrzebny od zaraz
Brak rozsądku i obiektywizmu u rodzimych pseudoekologów oraz znacznego grona specjalistów działających w szeroko pojętej ochronie środowiska należy prawdopodobnie tłumaczyć zaszłościami sięgającymi końca komunizmu, czyli lat osiemdziesiątych. Był to okres, kiedy schyłek reżimu charakteryzował się obok upadku ekonomicznego, również katastroficznym stanem środowiska.
"Cleanest Ship"
"Cleanest Ship" ("Najczystszy statek") jest projektem doświadczalnym koncernu energetycznego BP Group we wspólnym przedsięwzięciu z europejskim projektem "Creating". Centralnym punktem prac doświadczalnych jest zredukowanie do minimum emisji szkodliwych substancji w żegludze śródlądowej.
Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?
Wojska sowieckie zajęły Świnoujście późno, dopiero 5 maja 1945 roku. Berlin już dogorywał. Rosjan interesował port. O przyszłości miasta miała zadecydować Wielka Trójka: Związek Sowiecki, USA i Wielka Brytania.
WWŻ - trzy literki, problem wielki...
Wielka Woda Żeglowna (czyli owe trzy literki WWŻ) to nic innego jak maksymalny stan na określonych wodowskazach, przy którym uprawianie żeglugi jest jeszcze bezpieczne. Oznacza to, że statki są zdolne poruszać się po wyznaczonym szlaku żeglownym i jest on widoczny dla sterującego - czyli są stale obecne znaki granicy szlaku żeglownego na lądzie i/lub na wodzie, obiekty pływające nie są narażone na wpływ nadmiernej siły odśrodkowej w zakolach, są zdolne pokonać w górę rzeki siłę prądu wody, mieszczą się pod mostami i między ich filarami itd.