RADA KAPITANÓW - News
Nawigacja

Kanały RSS
RSS News
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
zegluga

Objęliśmy patronatem
odram

Rejs po Odrzańskiej Drodze Wodnej relacji Śląsk- Szczecin
Rejs po Odrzańskiej Drodze Wodnej relacji Śląsk- SzczecinKomentując wydarzenie próbny transport z metą w Szczecinie gratulujemy wykonania podjętego przedsięwzięcia zarówno Zleceniodawcy, Armatorowi, Kapitanowi i jego Załodze. Ów rejs był kolejnym dowodem potwierdzającym działania w obszarze gospodarki RP.

Na jesieni 2014 odbył się po Odrze rejs badawczy z kontenerami w górę rzeki ze Szczecina do Kędzierzyna-Koźla. Rejs ten miał za zadanie obalić podstawowy mit o braku możliwości i niedorzeczności prowadzenia transportu wodnego. Wiosną 2018 roku odbędzie się kolejny rejs "kontenerowy" po Odrzańskiej Drodze Wodnej. Przywrócenie przewozów węgla dla elektrociepłowni Wrocław to kolejny przykład potrzeb i zasadności działań obecnego Rządu RP.
Po dwóch latach działania resortu
Po dwóch latach działania resortuJuż wcześniej informowaliśmy na stronach portalu http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=119 o fakcie pozwania Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych "Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej" przed Sąd Cywilny w Szczecinie za rzekome naruszenie dóbr osobistych dyrektora RZGW Szczecin. W efekcie przeprowadzonych trzech rozpraw Sąd postanowił oddalić pozew. Stowarzyszenie nasze działa transparentnie i zamierzało na bieżąco informować Szanownych Czytelników o przebiegu procesu sądowego. Takie nasze działanie irytowało stronę przeciwną, w związku z czym zmuszeni jesteśmy pełną informację przekazać Państwu dopiero teraz.
Burmistrz Paweł Macha w wojewódzkim zespole ds. rozwijania żeglugi śródlądowej
Burmistrz Paweł Macha w wojewódzkim zespole ds. rozwijania żeglugi śródlądowejKuźnia Raciborska: Podczas pierwszego posiedzenia zespołu doradczego ds. rozwijania żeglugi śródlądowej na terenie województwa śląskiego wręczono powołania dla poszczególnych członków nowego gremium. Jest wśród nich Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej.

Przypomnijmy: marszałek Wojciech Saługa 10 sierpnia br. drogą zarządzenia powołał do życia zespół doradczy ds. rozwijania żeglugi śródlądowej na terenie województwa śląskiego. Nadzór nad nowym podmiotem powierzono Henrykowi Mercikowi, członkowi Zarządu Województwa Śląskiego.
Peuckertowski wątek o żegludze śródlądowej
Peuckertowski wątek o żegludze śródlądowejZanim Fryderyk II Wielki w wyniku wojen pruskich zdobył Śląsk, myślał zapewne już o Odrze, jako transportowej drodze wodnej. Początkowo jednak nieuregulowana rzeka przynosiła mu więcej zmartwień niż korzyści. Odra nie była bowiem jedynie sielankową rzeką, meandrującą przez krainę "mlekiem i miodem płynącą" Naderwane brzegi, powodzie, okresy suszy to plagi, które przez niemal cały XVIII i XIX wiek dręczyły zamieszkującą nadodrzańskie miejscowości ludność.

Kroniki z pierwszej połowy XIX w. wskazują na liczne skargi mieszkańców na drastyczne skutki tych niekorzystnych zdarzeń. Zarówno królewskie uszy, jak i państwowa kasa musiały otworzyć się na dramatyczne wołanie o pomoc. Ustawa z roku 1888 o skanalizowaniu górnego odcinka Odry od Koźla do ujścia Nysy Kłodzkiej, o budowie nowych śluz oraz budowie Wrocławskiego Węzła Wodnego była reakcją na rosnące niezadowolenie ludności. Prace rozpoczęto w roku 1891, a już w roku 1895 w większości ukończono budowę dwunastu stopni wodnych. W roku 1897 ukończono budowę Wrocławskiego Węzła Wodnego.

20 lat po powodzi tysiąclecia
20 lat po powodzi tysiącleciaDwadzieścia lat temu wielka woda przetoczyła się w dorzeczu Odry odciskając na długo złowrogie piętno w naszej pamięci. Zniszczyła też żeglugę, która nie powróciła już do stanu sprzed kataklizmu a niezbyt rozsądna polityka w latach kolejnych doprowadziła do niemal kompletnego upadku tej gałęzi transportu.

Wiele lat, jakie upłynęły od powodzi w roku 1997 nie nauczyły - niestety - decydentów niczego. Podszepty tzw. "zielonych" o zapobieganiu powodziom przez "renaturyzację rzek, rozbiórkę wałów, zbiorników retencyjnych i wszelkich budowli hydrotechnicznych" tak się widać rządzącym ekipom podobały, że za nic mieli ofiary ludzkie i kolosalne straty w gospodarce kraju poniesione w roku 1997.
Kanał Śląski - zielona przyszłość Czarnego Śląska
Kanał Śląski -  zielona przyszłość Czarnego ŚląskaStowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych "Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej" wystąpiło w dniu 22 maja 2017r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach z wnioskiem o dopuszczenie do udziału na prawach strony w postępowaniu środowiskowym o udostępnieniu i zagospodarowaniu złoża węgla kamiennego „Żory – Suszec 1” w obszarze górniczym „Orzesze”.

Przeciwko uruchomieniu wydobycia w tym złożu protestowali już wcześniej mieszkańcy regionu, uzasadniając swoje obawy olbrzymim, negatywnym wpływem planowanej kopalni na środowisko, brakiem opinii geologicznej odnośnie szkód górniczych, odkształceń terenu i zmian w zwierciadle wód podziemnych i cieków powierzchniowych.

Jak założyć firmę w Niemczech | Apis | Alhenag | Orsza | Aerografia | DiS | Wierzbnik | TZS | Poczet | PHP-Fusion PL | K&J | Żegluga